lördag 4 februari 2012

Tro det eller ej!


Det har nästan varit en ohållbar situation, detta med Issen och Kinoo. Jag har ju hållt dem isär nu i ett och ett halvt år, utan hopp för att det skulle kunna gå att någonsin ha dem ihop. Samtidigt har jag hållt lite smått utkik efter någon som söker en kelig promenadsugen hund. Om rätt person dyker upp, har jag varit redo att släppa på Kinoo.

För ett par veckor sedan var hon ju på "spa" hos Linda och Christopher nere i stan. Hemma kunde vi öppna alla grindar och låta hundarna gå fritt i huset precis som de ville. Ingen behövde känna sig innestängd eller utestängd. Det var en ljuvlig känsla som smakade så sött att jag började smida nya planer. Sedan Kinoo kom hem, har jag vågat mig på att börja äventyra lite. Jag har haft hundarna tillsammans i trädgården, allihopa, inklusive Iss och Kinoo. Issen har haft munkorg, som en försäkring ifall någonting skulle hända. Men det har inte hänt. Inte någonting.

Utom idag. Idag hände det. Jag reagerade plötsligt på en rörelse i ögonvrån, där jag satt och plockade bajs. Någon lekte. När jag tittade upp fick jag mer eller mindre en chock. Det var Issen. Och Kinoo. Visst, det var en lite spänd blandning av lek och nyfiken flirt men det var definitivt en positiv anda. Jag tog ett djupt andetag och bara stannade upp. Studerade dem. De studsade runt varandra, gjorde lekinvit, nosade på varandra.

Leken tog slut på ett ögonblick och jag fortsatte plocka bajs. Men det tog inte länge förrän de var igång igen. Och igen. Hela timmen jag spenderade i trädgården, ägnade de båda åt att utveckla sin relation. Jag tror det är första gången de två har en riktig kontakt som inte är konfliktbaserad!

Nu tror jag inte det blir guld och gröna skogar. Men jag har en plan. Att vi ska fortsätta ge dem möjlighet att utveckla sin relation till att de faktiskt börjar få en. Med en bättre relation i grund och botten, kommer de bli tåligare för att faktiskt klara de konflikter som kan, och kommer att, bli framöver. Kanske det finns en framtid med en harmonisk flock trots allt? Jag vågar faktiskt börja tro det nu :)

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.