lördag 30 januari 2010

Vecka 4; Delad utveckling är dubbel utveckling!

Ska vi leka? Iss bjuder in Diva till en omgång utomhus. Ett tjockt täcke trampad snö fyller trädgården. Det är nästan så vi behöver höja staketet... Om de får för sig att hoppa över skulle det inte vara något problem. Lyckligtvis trivs de bättre innanför stängslet, där flocken håller hus! Tjugo centimeter snö rasade in i början av veckan, tätt följt av ännu en köldknäpp. Fullmånen lyser upp nätterna och reflekteras mot det vita landskapet. Vi njuter fullt ut av varje dag av vinter vi får. Det kan vara femton år till nästa gång. Om det blir någon nästa gång!

Jag har inte varit lika flitig med träningen den här veckan. Det är nog dags att sitta ner och titta ordentligt på planeringen igen. Många saker har förändrats sedan jag skrev mina första kriterieplaner. Mina detaljerade planer har för det första inte varit tillräckligt långsiktiga. De har egentligen bara handlat om att forma fram beteendena. Att sätta kommando på dem och att sätta ihop dem till hela moment har inte funnits med i planen. Det snabbaste och lättaste är nog att forma fram beteendena medan utmaningen är att sedan få kontroll över dem och sätta dem i rätt sammanhang. På så sätt har jag lurat mig själv lite med planeringen. Istället för att låta utvecklingen gå relativt snabbt, har jag fastnat lite för mycket i detaljer. Nu blir det att skriva om kriterieplanerna så de behandlar fullständiga moment!



Jag har ju läst om att det är viktigt att bygga upp leken för att få bra träningspass och ett av mina mål med kursen jag gick förra helgen var att förstå detta bättre. När jag nu har provat blanda lek och träning med Baby har jag för första gången förstått vikten av lek i träningen! Baby tar extremt få egna initiativ och när hon tar några, försöker hon i regel en gång och ger sedan upp. På filmen ser man att hon kämpar flera omgångar med att hitta rätt - alla tassarna i hinken - och ger inte upp förrän hon lyckas! Jag är mållös över hur snabbt hon gick igång bara jag kombinerade korta pass med bra belöning och lek... Tack, Fanny! Har köpt in ett par äkta-skinn-leksaker från Klickerklok för att skynda på lekutvecklingen lite. Baby tog emot fårskinndummyn med buller och bång och vi fick genast ett helt annat tempo i träningen!

En annan sak som jag har börjat omsätta i praktiken nu, är fri-kommandot. Genom att ha ett kommando för när momentet är avslutat, går det att belöna flera gånger medan hunden fortfarande jobbar. Säg till exempel fritt följ. Man vill ju kanske belöna en speciellt bra vändning eller bra position utan att man för den skull behöver avsluta hela fria följet. Med fri-kommande öppnar sig plötsligt helt andra möjligheter att träna bland annat mer tidskrävande moment! Jag har precis bara lärt in kommandot så det ska bli väldigt spännande att se vilka effekter det ger i framtiden. Känner mig väldigt taggad på att jobba mer med platsliggning och annat nu iallafall!


Vi har som vanligt kört drag även denna vecka, men nu har jag fått det på film! Lite kamikaze-projekt var det allt och tur också, för senare under rundan vurpade vi totalt! Som tur var, var kameran tryggt inpackad i sitt fodral vid den tidpunkten... Det är så roligt att se Iss i sin roll som draghund, se hur han passerar traktorn utan att ens tveka! Roligt också att han svarade så snabbt på mitt vänsterkommando, vanligtvis svänger vi nämligen till höger.

Jag känner att jag lägger mindre vikt vid draget just nu. Målet har ju varit att Issen ska känna sig mer trygg i sin roll som draghund och jag måste säga att den utvecklingen har varit jättefin. Nästa år blir det träning på ett annat sätt, när Diva kan gå med. Fram till dess kör får det bli en vända då och då för motionens skull. Klart vi passar på nu också, när det går att köra i princip överallt utan att slita för mycket på tassarna!

Jag fick ett bra tips angående Issens springande. (Fotot är taget av Emmeli Orrefjord.) Han älskar ju att springa, det nog nåt av det bästa han vet. I stora cirklar, runt runt. Ni som sett oss träna och tävla vet garanterat vad jag menar! Jag skulle gärna vilja (och behöva) ha lite mer kontroll över springandet så han inte själv, när han behagar, kan belöna sig med en springrunda. Nu har jag fått tipset att sätta ett kommando på springet. Så härmed ska Issen få lov att springa som belöning, under kommandot "stick iväg"! Jag hoppas innerligt att det ska ta udden av springandet så jag kan få lite mer fokus hos honom...

Fokus är nog den största frågan med Issen. Det behöver inte ta lågn tid att plocka fram beteendena han behöver för ett lydnadsprogram, men att sedan göra det på tävling med domare, miljö runt och så vidare, känns äventyrligt. När vi är klara med momenten har vi förmodligen lång tid kvar till att bli tävlingsklara... Samtidigt ser jag ett värde i att parallellt tävla lydnad och agility. Det är helt olika former men kan nog komplettera varandra rätt så bra när det gäller miljöträningen! Jag hoppas på det iallafall. Att Issen om ett eller ett par år klarar att släppa det som sker runtomkring och fokusera till 100% på det vi gör...



Avslutningsvis vill jag summera veckan som en lärorik tid. Vi har tränat ganska få pass men med ett helt annat tempo både i själva träningen och i framåtskridandet. Jag filmade när jag övade träningstempo genom att lära Diva lyfta en framtass. Jag tycker jag stundom väntade för länge med leken och jag kommer finslipa på lyftandet så hon lyfter högt och fint varje gång. Men visst, det är bara att konstatera att det går snabbt framåt på kort tid om man bara hittar rätt metoder. Tassen hänger i luften efter knappt fyra minuters träning!

Ps. Vi håller tummar och tassar för Divas pappa, Robert av Vargevass, som ska tävla Femundlöpet 600 (km) med start på torsdag!

Kommentera gärna! Enklast är att kommentera som "Namn/webadress". Det kan krångla på första försöket men brukar gå på andra!

1 kommentar:

  1. Det viktigast är som du säger att ha roligt, det måste få vara mycket lek. Att våga titta på sina hundar och tro på dem. De kan berätta så mycket, bara man tar sig tid att lyssna. De har inga ord men ett kroppspråk och uttrycksfullhet som ibland kan säga mer än ord.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.