torsdag 2 juli 2009

Vi är uppe i Norrland en vecka nu och tar det lugnt. Eller det blir ju inte direkt lugnt numera när mamma och pappa bor åtskiljda.. Hursomhelst blir det mycket naturupplevelser och sköna promenader. Igår var vi först upp på Pålberget och tittade på utsikten, sedan åkte vi till Potten och fågelskådade. Jag avslutade dagen med att ta en kvällstvätt vid forsen, riktigt skönt!
Idag var vi i Boden och tränade agility. Jag hade förväntat mig att det skulle vara en massa agilityfolk där men det var bara jag och en annan tjej. Däremot var det en hel del lydnadsfolk på planen brevid. Vi gjorde en enkel klass 1 agilitybana utan några svårare passager. Jag tycker banan fungerade fint, tappade honom lite innan platta tunneln genom att be om en tight sväng efter långhoppet - jag kunde jobbat mer med min rörelse för att få honom på rätt linje. Slalomet missade han nästan konstant första porten men det handlar förmodligen om att han hade svårt att koncentrera sig med så mycket runtomkring. Han gjorde iallafall rätt till slut. Jag är speciellt nöjd med handlingen vid hinder 13-19, det fungerade jättebra att först använda nära-ut handen och sedan säkra tunnelingången vid hinder 18 med ett bakombyte innan nummer 17.



Träningen kändes bra, det är nästan som att jag har börjat utgå från att han ska följa mig och jobba med mig, till skillnad från förut då jag konstant förväntade mig att han skulle sticka. Det kanske var några gånger när risken fanns men jag tappade honom bara när han var tvungen att bajsa ute i höga gräset. Jag inser att vi måste träna mycket mer på att ta balanshindrena i kombinationer, det var ovant för honom och det märktes extra tydligt då han stannade upp uppe på balansbommen och a-hindret för att titta på de andra hundarna. Det kommer att försvinna när han blir mer säker och därmed även mer fokuserad på sin uppgift på de hindrena. Jag känner att jag måste göra en strategi för hur vi ska jobba upp farten och säkerheten på balanshindrena. Det är nog den största utmaningen för oss i nuläget, förutom det att jobba på banan när det är andra hundar runtomkring.

2 kommentarer:

  1. Hejja Issen!! :) Men var är bilderna? ;) Ska du åka på den där polarhundsträffen i aug? Kram från oss!

    SvaraRadera
  2. Vad impad jag blir, när man åker på semester och tränar sina hunda =)Härligt!!
    Jag ska läsa nybörjar agility och se om jag kanske skulle kunna lära mig .....
    Tycker handling är svårt som bara den ..
    Kram från Skåne

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.