torsdag 10 december 2009

Hjärtekrossande...


Kan inte låta bli att läsa siberian husky annonser på blocket, trots att jag vet hur himla upprörd jag blir... Idag är det en som gör mig i det närmaste grinfärdig. En siberian valp som är fyra månader - lika gammal som Diva. Husse skriver i annonsen att det är en aktiv valp "som kräver fysisk stimulans som jag tyvärr inte har tid eller möjligheten att ge honom längre". Hallå?!?!?! Han har haft hunden i TVÅ MÅNADER. Vaddå inte har tid att ge honom det längre?

Valpens tänder är lika små och pyttiga som Divas och jag ser hennes förväntansfulla blick framför mig. Jag bara slås av vilket svek det är att lämna en valp ifrån sig i den åldern. Den har precis kommit till en ny flock och börjat installera sig så plötsligt rycks den upp och ska vidare till någon främmande människa... Jag blir så himla arg på den personen som köper en valp för att sedan efter två månader komma på att man inte har tid för den längre. Men lika irriterad blir jag på den uppfödare som säljer en valp utan att försäkra sig om att den nya ägaren är förberedd på ansvaret. Visst, det kan vara svårt att hitta "rätt" ny ägare och det är klart att oerfarna också ska ha möjligheten att skaffa hund. Men då ska man också gardera sig, avtala att valpen ska tillbaka till uppfödaren om det inte fungerar men ännu hellre testa den nya ägaren så man vet att det är någon seriös.......

Usch, stackars lilla skrutthund, den har ingen aning om att flocken just planerar att kasta in den i en helt ny miljö, helt utan trygghet och utan de personer som den växt ihop med. Hoppas den har ett starkt psyke...

4 kommentarer:

  1. Håller med dig!!!
    Det är därför vi vill ha valpen tillbaka om det inte funkar.
    Och som uppfödare ska man altid kolla i förväg om valpköparen vet vad man ta på signär man köper en Siberian husky.
    Kram Brenda

    SvaraRadera
  2. Hej vännen
    Visst är det beklämande, att ta på sig ett ansvar och när det blir lite jobbigt gör man sig bara av med "problemet"
    Tänk om det vore lika enkelt att göra sig av med "jobbiga" barn som föräldrar tröttnat på ....
    Stackars lille valpen :(

    SvaraRadera
  3. Håller med det är för jäkligt! Tycker man ser det alldeles för ofta. Chihuahuavalpar som inte är äldre än 3 mån. Antar att det dröjer ca 1 månad innan man upptäcker att man inte skaffat ett gosedjur utan en levande varelse som måste ha mat, gå ut och kissa och som gnager sönder sminkväskan =( Fy tusan för oansvariga människor!

    SvaraRadera
  4. Mitt i "spökåldern" och tandömsningstiden dessutom...
    Eller just därför?!

    SUCK!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.