tisdag 14 juni 2011

Kontaktkontraktet – en bok om samspelet mellan människa och hund av Eva Bodfäldt

Då vi är anmälda till kurs hos Eva Bodfäldt, kände jag att jag ville veta mer om hur hon tänker kring hundträning. Jag lånade en av hennes mest kända böcker; ”Kontaktkontraktet – en bok om samspelet mellan människa och hund”. Den gjorde mig inte besviken.

Bodfäldt har många års erfarenhet av hundträning i bagaget. Mer än de flesta. Ofta är det synonymt med att arbeta med gamla metoder, men jag har hört ryktas om att Bodfäldt är en positiv och bra instruktör. Det bekräftas av boken. Redan i de första kapitlen betar hon av både flockliv och dominansfria relationer mellan människa och hund, blandat med positiv förstärkning och ren shaping.

Jag kommer på mig själv med att sitta och småle när jag läser boken. Bodfäldt är inte rädd för att provocera både i teori och i praktiska exempel. Hennes budskap är tydligt; har hunden problem, är det hundägarens fel. 

Bodfäldt har någonting som jag ofta saknar i shapingdiskussioner och resonemang kring hundfostran. Nämligen hunden som varelse. Ren etologi. Hon visar hur hundar som straffas använder sig av sina naturliga signaler för att slippa undan, samtidigt som hon modigt påpekar att det är just dessa signaler som vi sedan kallar för att hunden vill provocera, att den testar oss. Detta med hundarnas sätt att kommunicera och hur de reagerar och påverkas av vår hundträning, det tas extremt sällan upp. I synnerhet inom bestraffningsinriktad träning. Bodfäldt har nog gjort sig en och annan ovän genom åren, kan jag tänka mig…

Boken har en tydlig målgrupp; ägaren till den vanliga familjehunden. Det känns riktigt bra att en hel bok har skrivits med den här målgruppen och inriktningen. Bodfäldt både visar på hur man kan lära sin hund, varför man misslyckas och följer sedan upp med konkreta exempel på övningar. Jag kan inte låta bli att tänka tanken; den här boken måste följa med varenda valp som jag säljer.

Visst är det saker som jag inte gillar med boken. Bodfäldt återkommer till ett par lustiga bestraffningssätt. Att kasta en petflaska med vatten på sin hund eller att spruta på den med en dold vattenspruta funkar kanhända. Hon pekar på vikten av att bestraffningen kommer omedelbart och att hunden aldrig får förstå att den kommer från föraren. Jag tycker nog att om man nu ska öva upp sina färdigheter på ett så noggrant sätt, är det bättre att satsa på förmågan att lära hunden rätt, istället för förmågan att bestraffa när det blir fel.

Alla övningar beskrivs på flera sätt. Och visst är det mycket riktigt att hundar kan tränas olika, även inom begreppet positiv träning. Bodfäldt föreslår minst två olika inlärningssätt för varje övning och shaping är konstant en av dem. 

Jag gillar ”Kontaktkontraktet – en bok om människans samspel med hunden” skarpt! Om än jag tycker vissa delar är dåliga, och de sista femtio sidorna handlar om hur man lär in vanlig vardagslydnad, kan jag ändå inte låta bli att läsa ut hela boken ord för ord. Det ska bli spännande att åka på kurs och våra valpköpare kommer definitivt att få med sig denna bok i bagaget!

Avslutningsvis vill jag dela med mig av ett stycke från boken, där Bodfäldt skriver om shaping och kommandon;
”Verkar det svårare än att arbeta med hjälper? Shapingen ställer mycket större krav på dig och din förmåga att läsa din hund, men den ger också djupare insikter om hur hunden tänker. Du får väldigt snabbt facit på om du förstärkte det beteende som du hade för avsikt att lära hunden.

Om ingen tilläts träna sin hund mer än två minuter åt gången, skulle vi vara tvungna att tänka igenom exakt vad vi vill lära hunden och hur vi ska gå tillväga. Shaping lär oss att förstå att ett beteende oftast består av många små delar. Om vi inser detta får vi en mer effektiv inlärning. Då kommer också kunskapen hos hunden att öka – och därmed också tillförlitligheten i signalen."

2 kommentarer:

  1. Jag plöjde igenom boken här om dagen mer noggrant, har haft den i hyllan väldigt länge men bara ströläst. Mycket bra läsning. Jag har varit på kurs hos Eva med Shina under en helg och det var riktigt intressant och lärorikt, och jag vill bestämt säga att efter den helgen så utvecklades min och Shinas relation en hel del. :) Eva är suverän på många plan.

    SvaraRadera
  2. Så roligt att höra! Jag ser verkligen fram emot kursen :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.