söndag 12 juni 2011

Positivt och negativt

Det finns fyra grunder som ingår i all hundträning oavsett metod. Positiv förstärkning, negativ förstärkning, positivt straff och negativt straff. Jag har hört de här begreppen återkomma på föreläsningar  den senaste tiden, när man diskuterar hundträning. Varenda gång blir det missförstånd! Det ställer till det att man pratar om positivt och negativt. Därför ska jag försöka få rätsida på begreppen nu.

Positiv förstärkning: Med positiv menar man att man lägger till någonting. Som plus i matematiken alltså. Förstärkning innebär någon form av belöning som hunden uppskattar. Positiv förstärkning betyder alltså att man ger hunden en belöning.

Negativ förstärkning: Med negativ menar man, i det här fallet, att man tar bort någonting. Som minus i matematiken. Negativ förstärkning innebär alltså att man tar bort en belöning från hunden. I praktiken handlar det om att låta bli att ge hunden en belöning som den förväntat sig.

Positivt straff: Kanske är det begreppet positivt straff som blir allra mest missförstått. Positivt betyder nämligen att man lägger till någonting. Att lägga till ett straff innebär att man bestraffar hunden. Det behöver inte nödvändigtvis vara att man slår hunden. Att rycka i kopplet, hålla ihop munnen på hunden eller tillföra annat obehag är ett positivt straff.
Negativt straff: Det kan tyckas att negativt straff borde betyda att man bestraffar hunden. Men det betyder att man tar bort ett straff. Hunden slipper på så sätt undan en bestraffning när man jobbar med negativt straff.
Alla dessa fyra sätt förekommer inom hundträning, i olika kombinationer. Det allra vanligaste är faktiskt inte, som man kanske tror, att använda sig antingen av straff eller belöning. Nej det allra vanligaste är att använda sig av positiv förstärkning och positivt straff!

Tänk er träning av linförighet. Man går med hunden vid sidan och har kort koppel. Om hunden går för långt bort, stramas kopplet åt och blir obehagligt. Om hunden kommer närmare får den belöning för sin fina position. Positivt straff och positiv förstärkning förenas i träningen!

Inom shapingen jobbar man enbart med positiv och negativ förstärkning. Vid rätt beteende blir hunden belönad och vid fel beteende blir den utan. Det är en förutsättning för att shapingen ska fungera, att man jobbar på detta sätt! Shapingen förutsätter nämligen att hunden vågar prova sig fram, vågar ta initiativ och vågar utveckla nya beteenden med vår belöning som stöd.

En hund som tränas med positivt straff, alltså att fel beteende leder till någon form av obehag, kommer - oavsett hur duktig tränaren är - att få en hämmad initiativförmåga. Tänk själv. Du kan få en fin belöning för rätt beteende men du kan också få ett obehag för fel beteende. Vilket skulle du välja? Prova dig fram, med risk för att få obehag? Eller försöka undvika att prova dig fram för att slippa obehaget? Det krävs en riktigt bra belöning, och att obehaget är väldigt begränsat, för att du ska våga testa dig fram.

Detta innebär att hundar som tränas med positivt straff (får obehag för fel beteende) kommer att försöka undvika att göra fel, snarare än att jobba för att göra rätt! Vi får en hund som medvetet försöker fly obehaget. Flykten i ovanstående linförighetsträning gör hunden genom att hålla sig tätt intill matte. Åtminstone fram till klass två där kopplet ska tas av. När kopplet åker av finns även möjligheten att hunden rent fysiskt faktiskt börjar fly från matte.

Det är detta som är negativt straff. Hunden jobbar för att försöka undvika straff. Belöningen blir att slippa obehaget. Men även här finns en risk. När hunden sluppit obehaget (=gjort rätt) tillräckligt länge, kommer den att börja ta sig friheter. Obehaget är ju orsaken till att hunden går nära sin förare. Om det är länge sedan hunden fått obehag, kommer den börja våga riskera mer. Den börjar glida ur position. Det är nämligen så enkelt att negativt straff, att hunden slipper obehag, kräver att hunden ibland straffas! Annars kommer det inte fungera i längden. Man måste påminna hunden om att den faktiskt jobbar för att undvika obehaget.

Att jobba med positiv förstärkning är alltså egentligen rätt så meningslöst om man samtidigt jobbar med att ge hunden obehag. Godisen kommer inte vara lika mycket värt, som att slippa obehaget. Oavsett vilket så kommer vi få en passiv och undvikande hund. Det kanske fungerar på hundar som är extremt lätta att motivera eller extremt förarberoende, under förutsättning att obehagen är relativt små. Men för de allra flesta hundar tar det bort, inte arbetsviljan, men arbetsglädjen. Vi får en hund som gör det den måste men ingenting mer.

5 kommentarer:

  1. Jag läste en gång att man skulle sätta sin hund framför en stor sten där man enbart kom upp från en sida. Och ja man skulle stå på den sida man inte kom upp på. Sen skulle jag lägga en godisbit högst upp och säga varsågod till min cavalier. Då skulle jag se om jag hade en hund som tänkte själv eller som enbart gjorde vad jag sa eller visade. Han blev sittandes och då insåg jag hur tråkigt det var för både honom och mig. Jag använde mig mycket av positiv förstärkning coh positivt straff eftersom det var det enda folk pratade om runt mig. Det var inte förrän jag upptäckte klickern och shapingens fördelar och metoder som jag fick en hund som hade en personlighet och levde på sin maximala förmåga i det vi tog oss an. Nu skulle jag aldrig vilja gå tillbaka. Nu vill jag bara ha mer!

    SvaraRadera
  2. Tackar för översättningen :D

    /Anna-Carin
    www.lillaliam.se

    SvaraRadera
  3. Jag tror du har blandat ihop negativ förstärkning och negativt straff väl? Utifrån det jag har fått lära mig under alla år i alla fall...

    En förstärkning gör att ett beteende ökar och ett straff att beteendet minskar och ett beteende ökar ju inte av att ta bort en belöning...

    Håller du inte med får du gärna förklara vidare...

    SvaraRadera
  4. Jag tror du har rätt... Har nog missförstått detta... Vill du förklara hur negativt straff fungerar? Man tar bort någonting som minskar beteendet eller? Gah!! :P

    SvaraRadera
  5. Positiv straff är något som minskar sannolikheten att beteendet upprepas i framtiden. Om man t.ex. slår en hund eller nyper den i örat men hundens beteende förändras inte så sysslar man inte med (positiv) bestraffning utan med misshandel. Säger man däremot t.ex. "Låt bli" och hunden ändrar beteende så är det en (negativ) bestraffning även om det inte är speciellt obehagligt för hunden.

    Hälsningar
    Istvan

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.