måndag 6 juni 2011

Stressade hundar av Martina Nagel och Clarissa V. Reinhardt

Jag tror det blir vanligare och vanligare att vi idag ser stressade hundar både på träningsplanerna och i samhället i stort. Jag har ju själv en hund som ofta blir stressad och reagerar med passivitet. När jag såg boken "Stressade hundar" blev jag nyfiken på om den kunde bidra till mer kunskap om och förståelse för min kära lilla Iss.

Boken inleds med en beskrivning av vad stress innebär, vad som händer i kroppen vid stress och vad som kan hända om man blir utsatt för stress under längre tid. Det är egentligen ingenting nytt för den som har läst lite populärvetenskap eller biologi i skolan, men en kort och koncis genomgång som piggar upp minnet lite.

Sedan börjar symptomkapitlet. Det är nu som det börjar klia lite i kroppen. Ni vet, sådär som man blir när man läser en sjukdomsbok. Kliar han sig inte lite? Kissar på nya ställen? Är glupsk och har dålig andedräkt? Det blir lite tungt att läsa igenom alla symptomen, för alla hundar har väl delvis dessa beteenden. Vi får inte glömma att stressen är en helhetsbild med flera och täta repetitioner av dessa symptom. Boken kommer nämligen inte ihåg att påminna oss.

Nästa steg är att berätta vad det är som utlöser stress. Här blir det desto intressantare! Författarna är stränga och modiga och drar sig inte för att tala om även känsliga faktorer för oss. Att hunden och ägaren kanske inte passar ihop, att ägaren utsätter hunden för sitt emotionella behov, att för många eller för få regler orsakar stress hos hunden. Det är inte utan att jag känner mig träffad då och då.

Men vad händer med boken sen? De har gjort en undersökning angående stress hos hundar. Men jag blir inte klok på statistiken. Genomsnittsvärdet på stressen hos hundarna ligger för det första extremt lågt, även på de hundar som senare i undersökningen verkar vara mycket stressade. Jag hittar dessutom rena räknefel. Nej, den här statistiken gör mig inte klok. Snarare skeptisk.

Avslutningsvis tar författarna upp några praktiska exempel på hundar som de hjälpt. Det är intressant att läsa om de olika sätten hundarna har hanterat sin stress och vad det har fått för konsekvenser i längden. Författarnas insats har varit att förklara stressens roll i det hela och i alla exempel utom ett har problemen varit lätta att lösa enbart genom att förklara hundarnas beteende.

Visst fick jag några nya infallsvinklar i stressymptom och orsakerna bakom dem. Men mycket mer än så, är inte boken. Inga konkreta träningstips, inga exempel på hur vi kan lugna eller hjälpa hunden mer än att inse vad som ligger bakom stressen. Nej, det var en bok som snabbt gick att bläddra igenom med många bilder. Men jag kommer nog inte att komma ihåg att jag har läst den, i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.