fredag 18 november 2011

En vinnande helhet


När Emmeli hade varit på föreläsning med Martin Lidberg, kom hon till mig och återgav alla sina nya lärdomar. Det var helt otroligt inspirerande och lärorikt. Jag vågar knappt föreställa mig hur bra det måste ha varit att ha hört det direkt på plats! Efter den kvällen, har jag gått och tänkt mycket. Nästa år ska ju bli mitt mentala år, med fokus på betydligt mer eget tävlande. Men sen då?

När Emmeli började prata om hur man maximerar sina möjligheter att prestera, då var jag tvungen att hejda henne. Ja, ni som känner Emmeli vet hur svårt det kan vara, men det var fullständigt nödvändigt! ;) Hon sade nämligen såhär; "För att maximera dina chanser att lyckas, gäller noggrannhet och helhetstänk. Du måste ha rätt kost, fysisk träning, vila och rätt mental inställning." Plötsligt föll en polett ner för mig.

Jag har varit väldigt noggrann med maten och med träningen på senaste. Personbästa på SM triggade mig att sätta nya mål inför nästa år, ganska dramatiska mål. Jag har tränat riktigt duktigt i ett halvår och nu är jag såå hungrig efter mer och mer! Ett nytt sätt att planera träningen har gjort det ännu effektivare och det är jätteroligt. Ja, på träningssidan ligger jag på topp just nu och detsamma med maten!

Nej, det var inte träning och mat som satte huvudet på spiken den där kvällen. Inte heller det mentala, då jag redan har en plan för den utvecklingen. Nej, det var vilan. Och vatten.

Jag blir lätt sittandes här. Ja, det har ni nog märkt. När jag väl börjar blogga, då trillar orden bara ner på bildskärmen framför mig och jag vet aldrig hur länge det kommer hålla på. När ett inlägg väl är klart, läser jag ofta igenom det åtminstone ett par-tre gånger, korrigerar och skriver om. Ja, ni kan ju tänka er. Det går någon timme här och där ganska lätt.

I slutänden är det min sömn som drabbas. Det blir sena kvällar och sedan tidiga morgnar för att ta hand om hundarna och åka till jobbet. Jag är heller inte välsignad med det blygsamma sömnbehovet om sex timmar som jag har hört att andra klarar sig med. Nej, om min kropp själv får välja är det desto mer tilltagna nio timmar som gäller.

Nu brukar jag tyvärr inte låta min kropp välja. Och det är uppenbarligen ett problem i slutänden. Visst har jag vetat det förut, men det har mer varit på kortsiktig vardagsbasis. Jag är trött ibland, helt enkelt. Men nu ser jag ju att det faktiskt påverkar det stora hela. Det spelar ingen roll hur mycket jag tränar och hur bra jag äter om jag inte sover ordentligt. Så nu pågår projekt sova mer.

Så var det vattnet. Jag är duktig på maten numera men visst vet jag väl, och har alltid vetat, att en människa behöver dricka nästan två liter vatten om dagen för att må bra. Jag har säkert försökt typ femtio olika metoder under mitt liv, för att lyckas få i mig dessa droppar. Men det är ju bara så himla ...tråkigt... att dricka!

Nu är det ju bara så, svart på vitt, att utan de dropparna så kommer jag alltid att begränsas. Det är en insikt som pushar mig mer än tidigare, att få ordning på vattnandet. Helt rätt i tiden så fick jag också en finfin vattenflaska från gymmet. Den är lätt att ha med sig, lätt att fylla och lätt att dricka ur. Så numera pressar jag tre sådana om dagen. Och än så länge har det faktiskt fungerat.

Hursomhelst har det etsat sig fast i min skalle. "Noggrannhet och helhetstänk maximerar dina chanser att lyckas". Jag gillar ju att både planera och vara noggrann. Så nu gäller det bara att få dessa två sista rutiner på plats så väntar jag mig att casha in lite framgångar snart! :)

1 kommentar:

  1. Härligt med inspiration! Just det där med vätska är ett stort aber för mig också. På tävling har jag löst det hela genom att köpa juice och drickyoughurts av olika slag. På det sättet får jag i mig vätska mer automatiskt än när jag försöker tvinga i mig vatten - vilket jag lätt glömmer...

    Lycka till! Du kommer vara sjukt grym nästa år, lycka till på söndag också btw!°

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.