måndag 2 maj 2011

Belöning och rutiner

Jag har fått massor fina tips om hur vi kan jobba vidare med Divas sök, av Hedvig, Josefin och Mia! Beröring, tjänstetecken och verbal peppning är alla jättefina tips. Igår testade vi att hålla Diva på ett speciellt sätt vid sökstarten och efter fyra skick sprang hon självmant rakt ut för att söka, utan hörselhjälp! Jag tror nog att vi även kommer att koppla på ett verbalt kommando, då det tyvärr är väldigt lätt att missbruka ett beröringsmönster - när man väl börjat använda det i en situation halkar det även lätt med in i den allmänna beröringen. Beröring i kombination med situation och ett speciellt verbalt kommando tror jag kan nå långt.

Jag skulle gärna använda tjänstetecken också, speciellt som vi förhoppningsvis kommer börja söka alltmer ute i skogen framöver. Tyvärr är Diva inte alls speciellt förtjust i att ha "kläder" på sig. När vi först klär på henne, går hon tokbananas i trädgården men sedan när vi börjar arbeta så går det bra. Av den anledningen vill jag avvakta lite med att sätta på tjänstetecken just nu, till hon förstår att hon ska arbeta och inte bara får tokfnatt!

Så har jag också bollat friskt med instruktör-Mia kring detta med belöning. När vi spårade mycket förra året, kände jag att det var svårt att få till en riktigt bra belöning. Detsamma gäller söket. Det är otroligt viktigt att belöningen har en hög kvalitet och blir riktigt bra för att motivera Diva att jobba intensivt - och sist men inte minst för att hålla henne i arbete så hon inte får för sig att rymma och jaga eller annat roligare...

Först och främst tror jag att det kan vara värdefullt att belöningen varierar. Hellre blanda bra belöningar med några halvbra, än konstant använda samma belöningar bara för att de är de bästa. Så finns det ju flera saker som jag tror Diva kan tända till på. För det första har vi sett att Diva tänder på att någon springer iväg. Hittills har vi använt det som hörselretning för att locka fram ett sökarbete, men i framtiden kan det istället bli en belöning där Diva får jaga figuranten efter att hon hittat den.

För det andra blev det lite konstigt när figuranterna skulle mata Diva. Det är ju lite speciellt att mata en blind hund, hon söker ju inte själv handen om man inte på något sätt talar om för henne att man har godis i den. Detta kan ta udden av belöningen litegrann. Därför ska vi basera belöningen mer på små burkar som antingen luktar eller låter och som Diva själv kan söka. I burkarna kan vi ha till exempel mjuk ost eller leverpastej som en doftande godbit där hon får slicka upp mumset eller lite skramlande godisbitar inuti där man kan skaka på burken och hon får lyssna sig fram till belöningen. Jag har faktiskt också ett par små leksaker där man stoppar in godis som hunden sedan får lirka ut.

Jag ska också se på möjligheten att släpa en godisleksak längs marken så hon får jaga efter den. Det kräver att den låter en del men ska nog gå att ordna :) Sen finns ju, för den figurant som gillar att leka, också möjligheten både att kampa med trasa eller skinn eller att kasta våran fina gummiboll med bjällra i, som Diva älskar!

Ja det är spännande detta med sök! Det får mig att tänka i vidare banor och de här lärdomarna kommer säkerligen ge effekter även i annan träning. Till exempel i Issens träning där jag slarvat och bara använt "lättlekta" leksaker och inte minst i Gunnes träning där vi redan fått jobba hårt för att få fram värdefulla belöningar!

Ps. Du får jättegärna komma med tankar, frågor, idéer och förslag! Enklast är att kommentera som "Namn/webadress". Det kan krångla på första försöket men brukar gå på andra!

1 kommentar:

  1. Ni är så fina ihop du och din ängel! Du skämmer bort mig nu med all kunskap och inspiration till vår träning i alla "små"-inläggen :) Ska bli så spännande att läsa om er utveckling för jag skulle med vilja börja med lite sök eftersom Molle gärna arbetar med ögat istället. KRAM

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.