söndag 29 maj 2011

På rätt spår


Då var det avklarat, vår första lydnadstävling! Det blev en blygsam poäng men en riktlinje om vart jag behöver lägga krutet närmaste tiden. Jag har jobbat en tid för att få mer fokus, både genom extern belöning och genom att jag själv håller en väldigt lugn och sansad attityd. Jag har många gånger observerat att när jag går igång och blir vimsig, uppspelt eller stressad så blir Issen omedelbart mer ofokuserad. Jag har blivit bättre, men kan helt klart ge ännu mer på det området.

Det känns skönt att vara anmäld till koncentrationskurs hos Eva Bodfäldt. Min förhoppning är att få ännu fler infallsvinklar på hur vi kan jobba vidare med fokuset. Vissa saker känns som bagateller, så som läggandet och apporteringen. Momenten sitter, men jag har tävlingstränat dem för lite. Nej, det finns två stora svagheter i vår träning. Det är att Issen tittar mycket på publik, domare och tävlingsledare. Och det är att jag, mellan momenten, stressar för mycket. Man ser tydligt på filmen när Issen gäspar och vänder bort huvudet. Det är direkta konsekvenser av hur jag har agerat!

Nu blir det en veckas uppehåll då jag reser upp till släktingarna i norr. När jag kommer hem igen känner jag att fokus blir på kommendering, flera moment i följd och lugn attityd hos mig själv. Det känns inte längre som någon större match att träna längre pass och det kommer jag göra till en rutin. Vi har verkligen kommit igång bra med tävlingsträningen nu och det kommer vara en röd tråd genom vår träning framöver!

Jag kände mig färdig för sängen vid femtiden i eftermiddags... Det tar hårt på krafterna att tävla, för den ovane! Innan jag kryper ner vill jag tacka alla er som lyckönskat oss idag. Tack! Det värmer att ni tänker på oss!

Natti!

5 kommentarer:

  1. Jag är så stolt över er! Han var sååååå duktig och du med! Ni är fantastiska och jag är så glad som fick vara med om er debut! KRAM Kommer få Malle-abstinens nu när jag inte får se dig på några dagar :(

    SvaraRadera
  2. Nah Issen, han är så himla charmig:D Bra jobbat!

    /Sofie

    SvaraRadera
  3. ååå vad duktiga ni va, grattis!
    Ge Issen en riktig bamsekram från mig <3

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Visst blev han lite störd. men bra jobbat. Nu är ni på G iallafall.
    Kram Rose-Marie

    SvaraRadera
  5. Alltid första tävlingen som är värst =)
    Lycka till på nästa tävling!!
    Kramar

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.