tisdag 17 maj 2011

Sök i teori och praktik

När vi började sökkurs med Diva såg jag väldigt mycket fram emot att testa någonting nytt. Nu, tre pass senare, kan jag konstatera att det verkligen är skitroligt med sök! Men som vanligt kan jag inte låta bli att fundera över hur man jobbar med söket om man har shaping och klickerträning som grundsyn i hundträningen. Sagt och gjort, det blev dags att damma av "Sök i teori och praktik" av Cecilie Køste och Morten Egtvedt.

Författarna har tidigare skrivit boken "Lydnadsträning i teori och praktik" som gav mig mina första riktiga aha-upplevelser i klickerträningen. Den här boken, som är betydligt tunnare, fokuserar mer på det praktiska sökarbetet och hänvisar till lydnadsboken när det gäller grundligare genomgång av övriga moment.

På samma sätt som de delar upp lydnadsmomenten för att få maximal precision och resultat, delar de även upp sökarbetet av samma anledning. Markeringar för sig, ofta uppdelat i ännu mindre delar, sökarbetet för sig, att springa i system för sig. Allt får hunden lära sig som separata delar för att sedan sätta ihop dem till en helhet.

Boken är mer översiktlig än den är grundlig. De flesta delarna gås kort igenom för att sedan visas i större helheter. Några kapitel ägnas åt problemlösning på högre nivå. Men på något sätt känns boken som ett hastverk, och det kan bero på översättningen.

Flera gånger kommer text på norska som har "glömts bort" i översättningen. Vid ett tillfälle har ett helt stycke text kastats om och hamnat på fel ställe. Därför får vi aldrig veta hur steg två ser ut, i träningen av utgångsställning i skogen. Jag brukar ha stor respekt för canis-böckerna och tycker att de är väldigt bra, men den här har tyvärr gjort mig lite besviken.

Det är inte bara det. Jag ser att andra träningsmetoder kommer fram i sökboken. Min förväntan var att få ett genomtänkt shaping-upplägg för sök, men istället presenteras på flera ställen hur man kan (och ibland måste) använda hjälper. Träningen går sedan ut på, precis som i klassisk lydnadsträning, att lura hunden i så stor grad att den sedan inte ger upp när situationen ser annorlunda ut på tävling. Till exempel jobbar man hela tiden med en balans mellan lösrulle och fast rulle för att hunden ska gå ända fram till figuranten och inte göra felmarkeringar. Det känns ärligt talat som en uppgift som inte borde vara så himla svår att få signal- och rutinkontroll på...

Jag vet inte om detta kanske är en absolut nödvändighet i sökträning, men jag hade förväntat mig någonting annat av den här boken. Det kan finnas någonting i sökets natur som gör denna träning oerhört svår, och jag kanske är naiv, men jag vill tro att det finns andra metoder som kan göra söket säkert och stabilt. Ska se mig omkring vad det finns för annat klickerfolk som håller på med sök och se om någon har utvecklat detta vidare. Det ska bli intressant!

Boken är inte bortkastad tid. Det är två hundra sidor av konkreta upplägg och förslag. Den är lätt att läsa och förstå även för nybörjare som jag. Om jag ska tro deras exempel, har deras upplägg löst många problem och hjälpt många hundar bli bra sökhundar. Det tvivlar jag inte heller på. Det är en bok som är värd att läsas, och andra steget i utgångsställningsträningen går ganska lätt att lista ut. Även om jag personligen skulle önska mer skarpa tips så är det ändå en bra bok om sök. Förmodligen den bästa som finns på marknaden om man vill jobba med shaping och momentindelning i någon högre grad.

Ps. Du får jättegärna komma med tankar, frågor, idéer och förslag! Enklast är att kommentera som "Namn/webadress". Det kan krångla på första försöket men brukar gå på andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.