torsdag 29 december 2011

Lämna saker i handen


Issen har inga problem att hålla fast föremål, nästan oavsett vad som händer runtomkring. Att lämna apporten är inget problem, han håller fast medan jag sträcker fram handen, när jag greppar den och ända till jag ber honom släppa. Men vi har en annan brist i vår träning.

Issen lämnar inte saker till mig aktivt. Alltså jag har aldrig lärt honom att det lönar sig att lägga saker i min hand. Han hämtar gärna saker och kommer tillbaka till mig. Men jag får alltid själv ta de sista stegen fram till honom, räcka fram handen och plocka saken ur munnen på honom.

Han släpper gärna, det är aldrig något problem, föremål är inte så mycket värda att han vill behålla dem för sig själv. Men jag skulle gärna vilja träna honom att älska att komma hela vägen fram och verkligen trycka sakerna in i min hand!

Så nu har vi börjat. Det finns ju flera olika saker som är bra att han kan innan själva beteendet är klart. Några av förutsättningarna är att han kan hålla föremål i munnen, att han kan röra sig med dem och att han gillar att vara i närheten av mig med dem i munnen. Dessa saker kan han redan.

Men så var det ju själva detta tryckande. Jag vill ju att han inte bara plikttroget ska lämna föremål i min hand, men jag vill att han aktivt ska söka upp min hand och verkligen älska att trycka dit föremålen!

Issen kan hålla fast hårt även när det ligger roligare
leksaker i närheten. Foto: Emmeli Orrefjord
Så nu har vi börjat jobba med att han först ska trycka sin nos i min hand utan att ha något föremål i munnen. Jag vill att han ska trycka ivrigt och ordentligt, nästan så min hand trycks bakåt. För att klicka rätt, tittar jag på hans nos. Det blir liksom en liten bulle på nosen när han trycker till ordentligt! Jag försöker vara noggrann att klicka när han bara trycker med nosen.

Eftersom vi jobbat mycket med munarbete, är det lätt att han missförstår mig och tror han ska göra någonting med munnen. Jag klickar aldrig när han använder tungan eller tänderna och så småningom klickar jag inte heller om han har munnen öppen. Det ska bli så tydligt som möjligt att det är nosen som ska trycka i handen. Annars är ju risken att han, när han kommer med föremålet, släpper det för att jobba med munnen mot handen.

För att utveckla det vidare, låter jag honom söka upp min hand i olika vinklar och nivåer samt från olika avstånd och i olika fart. Nu har vi kommit så långt att vi har gjort några nostryckningar med föremål i munnen. Det är svårt för Issen. Plötsligt ska han koppla ihop två beteenden som han inte tidigare har utfört samtidigt. Både hålla föremålet och trycka nosen i handen. Först var det väldigt svårt. Han blev passiv och började vänta. Sedan började han bjuda på "sitt vackert" med föremålet i munnen och då förstod jag att vi skulle kunna komma vidare. Jag började jobba mycket i rörelse, då han brukar bli lite ivrigare och mer impulsiv då, och vips kom det; nosdutten med föremålet i munnen!

Men vi jobbar vidare. Det blir några fler pass med bara nostryckningar, för att höja värdet för dem ännu mer. Jag vill att han ska vara helt galen i dem! Parallellt jobbar vi med föremålen, gripande, plockande från marken och avsluta med nostryckningar. Ännu ett praktiskt beteende är på gång att utvecklas, som jag kommer ha nytta av i vår framtida träning!

Ps. Om ni tittar på Issens öga på övre bilden, ser ni att vi redan är på god väg till att han älskar nostryckandet helt galet! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.