torsdag 6 oktober 2011

En konsekvent träningsmetod

Sedan gårdagens inlägg om att veta bäst, har det trillat in några jättespännande artiklar i min mailbox. Det är jätteroligt att få sådana tips att nörda ner sig i! En av artiklarna handlade om en annan sak Tobias Gustavsson diskuterade kring, nämligen Bestraffning kontra belöning som metod. Ja, det är faktiskt två olika metoder även om många blandar dem. Bägge metoderna fungerar också utmärkt, när de är rätt utförda. Men istället för att sitta här och babbla och återge, kan ni faktiskt få läsa hela artikeln själv. Den är ibland krånglig och man måste stanna upp och tänka efter för att få bitarna på plats, men det är det värt! Varsågod, håll tillgodo! Forskningsprojektet: Projekt Arbetande Hundar, SLU, Grimsö forskningsstation

För övrigt tar vi det lugnt idag och laddar för säsongens dragtävlingspremiär på lördag. Tråkigt nog, måste jag säga, för det är så lite som nio grader ute för stunden och en ljus och klar måne. Hade kunnat bli en härlig kvällsrunda! Men jag lider inte. Det går allt att spendera lite tid jämte en kvällsmysig hund och läsa några fler nördiga artiklar, med en sprakande brasa i bakgrunden. Jag ska nog överleva!

Ps. Jag håller helt med om att man inte ska lita på all forskning rakt av. Även där händer det ju ständigt saker, en utveckling. Det tråkiga är de åsikter vi ihärdigt framför som faktiskt inte har några vetenskapliga belägg överhuvudtaget. Eller ännu värre; som flertalet gånger är motbevisade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.