torsdag 27 oktober 2011

Mattis blogg


 
Jag har börjat följa en mycket intressant och givande blogg; Mattis blogg. Förutom en mängd bra recensioner på drag- och friluftsutrusning, inspirerande naturbilder och träningstips, finns också många bra filmer. Här är en, där han selar och startar ett hundspann. Jag blev så himla inspirerad av filmen, han jobbar så lugnt och sansat och hundarna är helt kontrollerade fast det är drag på gång. Så nu har jag börjat sela hundarna ute, tillsammans, och ska prova starta inifrån trädgården istället. Förhoppningsvis får vi lite lugnare starter, då jag ofta upplever att hundarna jagar upp sig när jag tar ut dem två och två till vagnen.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vad glad man blir när man hittar ett sådant innlägg på en blogg!!!
    :-)
    Kul att det inspirerar. Från galna hundar till hanterbara tog det minst två säsongers målmedvetet arbete. Idag ca 15 år senare kan jag starta med 18 hundar utan att ha låsta bromsar på min ATV innan starten.

    Jag är mindre stressad, hundarna är gladare men inte stressade, det är säkrare och...ja det är underbart! Men ha tålamod. Sela ibland ut hundarna och sedan sela av dem så blir starten avdramaatiserad. Ibland får man vara bestämd, ibland jollra men alltid konsekvent. Alltid...

    Kul att du följer bloggen!
    / Matti i Jokkmokk

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.